فهرست مطالب سایت

زندگانی حضرت خدیجه (س)

موضوع : تاریخ اسلام
تاریخ انتشار : 10 اردیبهشت 1401



فایل تصویری برای این مطلب موجود نیست

زندگانی حضرت خدیجه (سلام الله علیها)

دهم ماه مبارک رمضان سالروز وفات حضرت خدیجه (سلام الله علیها)، یار باوفای رسول خدا (صل الله علیه و آله) است به همین جهت نگاهی به زندگانی مبارک آنحضرت می کنیم:
حضرت خدیجه (سلام الله علیها) دختر «خویلد» یکی از بزرگان قریش قبل از اسلام و پیرو آئین حضرت ابراهیم (علیه السلام) بود و فرد سرشناس و متوملی بوده است. حضرت خدیجه (سلام الله علیها) یکی از زنان ثروتمند قریش بود و افراد زیادی با مال ایشان به صورت مضاربه ، تجارت می کردند.(1) و زمانی که آوازه امین بودن و پاکدستی و صداقت رسول خدا را شنید به ایشان پیشنهاد تجارت با مال خود را دادند و رسول خدا (صل الله علیه و آله) نیز این پیشنهاد را پذیرفت و در اولین سفر تجاری سود زیادی به دست آمد و در آن سفر غلام حضرت خدیجه (سلام الله علیها)که همراه پیامبر بود اتفاقات شگفت و معجزاتی را دید و آنها را به حضرت خدیجه (سلام الله علیها) بازگو کرد و همین امر سبب شد تا جناب خدیجه (سلام الله علیها) به رسول خدا (صل الله علیه و آله) پیشنهاد ازدواج دادند.
پیامبر (صل الله علیه و آله) به همراه عموی بزرگوار خود جناب ابوطالب و سایر بستگان به خواستگاری خدیجه (سلام الله علیها) رفتند و جناب ابوطالب ع خطبه ی زیبایی در وصف پیامبر قرائت کردند.(2) حضرت خدیجه (سلام الله علیها) در حدود سن 25 یا 28 سالگی و در حالیکه دوشیزه بودند با رسول خدا ازدواج کردند.(3) تعداد فرزندان رسول خدا از حضرت خدیجه (سلام الله علیها) 6 نفر بود. و پیامبر (صل الله علیه و آله) به برخی از زنان خود که حسودی حضرت خدیجه (سلام الله علیها) را می کردند و بدگویی ایشان را می کردند، این نکته را گوشزد می کرد که خدیجه (سلام الله علیها) برای من چند فرزند به دنیا آورد درحالیکه شما عقیم و نازا هستید.(4) اولین بانویی که به پیامبر اسلام (صل الله علیه و آله) ایمان آورد حضرت خدیجه (سلام الله علیها) بود.(5) این بانوی بزرگوار در مدت 25 سال همراهی با رسول خدا تمام ثروت و دارایی خود را در اختیار رسول خدا (صل الله علیه و آله) قرار داد تا برای پیشبرد اسلام مصرف کند. و روسل خدا همواره قدردان این لطف حضرت خدیجه (سلام الله علیها) بود و می فرمود:« هیج مالی هرگز به من سود نبخشید آن گونه که ثروت خدیجه (سلام الله علیها) به من سود بخشید.(6)
حضرت خدیجه (سلام الله علیها) دارای فضائل فراوانی است که از عهده ی این مختصر خارج است به دو نمونه از مهمترین آنها اشاره می کنیم: الف: حضرت خدیجه (سلام الله علیها) در کنار سه بانوی دیگر به عنوان برترین زنان دنیا و سرور زنان اهل بهشت معرفی شده اند. رسول خدا (صل الله علیه و آله) فرمود:« بهترین زنان دنیا دو کس هستند خدیجه (سلام الله علیها) دختر خویلد و مریم دختر عمران.»(7) و همچنین فرمودند: « بهترین زنان دنیا و سرور زنان اهل بهشت جهار نفرند: مریم دختر عمران، آسیه دختر مزاحم، خدیجه (سلام الله علیها) دختر خویلد و فاطمه (سلام الله علیها). (8) ب: در شب معراج زمانی که رسول خدا (صل الله علیه و آله) قصد برگشت به زمین را داشتند از جبرئیل سؤال کردند حاجتی نداری؟ جبرئیل جواب داد حاجتم این است که سلام خدا و سلام مرا به خدیجه (سلام الله علیها) برسانی زمانی که پیامبر سلام خدا و جبرئیل را به جناب خدیجه (سلام الله علیها) ابلاغ کرد حضرت خدیجه (سلام الله علیها) فرمود: همانا ذات پاک خدا سلام است، و از او است سلام، و سلام به سوی او باز گردد و بر جبرئیل سلام باد. (9)
ائمه اطهار همواره به این بانوی بزرگوار که حقیقتا مادر مؤمنان بود افتخار می کردند از جمله: امام حسن (علیه السلام) فرمودند: من شبیه ترین کس به خدیجه کبری (سلام الله علیها) هستم. (10) امام حسین (علیه السلام) در روز عاشورا دو مرتبه فرمودند: من فرزند همسر پیامبر شما هستم. من نوه خدیجه (سلام الله علیها) هستم. (11)امام سجاد (علیه السلام) در شام خطبه خواند و فرمودند: «من پسر خدیجه کبری (سلام الله علیها)هستم.(12) در نهایت این بانوی بزرگوار در دهم ماه مبارک رمضان سال دهم بعثت چشم از جهان فروبست و در کفنی که از بهشت برای ایشان جبرئیل آورده بودند و در عبای پیامبر (صل الله علیه و آله) و در کنار قبر مادر پیامبر جناب آمنه (سلام الله علیها) دفن شد. وفات جناب خدیجه (سلام الله علیها) چند روزی بعد از وفات جناب ابوطالب (علیه السلام) اتفاق افتاد و از شدت غصه و ناراحتی، پیامبر (صل الله علیه و آله) آن سال را سال حزن و اندوه نامیدند.(13)
سلام و درود خدا بر سرور زنان اهل بهشت و همسر رسول خدا (صل الله علیه و آله) در دنیا و آخرت و مادر فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و مادر حقیقی تمام مؤمنان.
1- البدایه و النهایه، ج3 ص 463.
2- اصول کافی، ج 5ص 375.
3- بیهقی در دلائل النبوه، ج 2 ص 70. سن ایشان در زمان وفات را 50 سال ذکر کرده است و از آنجایی که زندگی مشترک حضرت خدیجه با پیامبر 25 سال بوده است لذا سن ازدواج ایشان در 25 سالگی بوده است.حاکم نیشابوری نیز سن ایشان در زمان ازدواج را 28 سالگی ذکر کرده است.المستدرک ج 3 ص 200.
4- خصال شیخ صدوق، ج 2 ص 405.
5- بحارالانوار ج 16 ص 1.
6- همان ج 19 ص 63.
7- مسند احمدبن حنبل ج 2 ص 70. کشف الغمّه ج 1 ص 507.
8- بحارالانوار ج 43 ص 36. مستدرک حاکم ج 2 ص 650 و ج 3 ص 205.
9- تفسیر عیاشی ج 2 ص 279، بحارالانوار ج 16 ص 7.
10- تفسیر نور الثقلین ج 5 ص 522.
11- امالی شیخ صدوق ص 158.
12- مناقب ابن شهر آشوب ج 4 ص 168.
13- بحارالانوار ج 19 ص 25.

 





    کلمات کلیدی :

هم رسانی : تلگرام



نظرات

برای این مطلب نظری ثبت نشده