فهرست مطالب سایت

سرقت فضائل و مناقب علی (علیه السلام)

موضوع : فضائل حضرت امیر (ع) در روایات
تاریخ انتشار : 25 تیر 1401



فایل تصویری برای این مطلب موجود نیست

سرقت فضائل و مناقب علی (علیه السلام)

یکی از توطئه های بزرگ تاریخ اسلام بدل سازی برای شخصیت یگانه امیرالمومنین علی (علیه السلام )است دشمنان خاندان پیامبر(صلی الله علیه و آله)وقتی نتوانستند فضائل بیشمار علی (علیه السلام) را انکار کنند از روش بدلسازی استفاده می کنند. در این روش برای ویژگی ها و فضائل ممتاز شخص مورد نظر شبیه سازی کرده و القاب و ویژگی های او را به شخص بدل نسبت می دهند تا برجستگی صفت مزبور برای آن شخص کم رنگ شود .دشمنان مولا علی علیه السلام از این روش مکرر استفاده کرده و سعی در پوشاندن شخصیت بالای حضرت داشته و دارند.
در این نوشتار به نمونه هایی از این مورد اشاره خواهیم کرد:
یکی از این موارد اختصاص لقب ویژه علی (ع) یعنی واژه صدیق به دیگران است این واژه از طرف از طرف رسول اکرم صلی الله علیه و آله به امیرالمومنین (علیه السلام) داده شده است اما آن را برای دیگران به کار برده و در واقع آن را دزدیده اند.(1) در مورد واژه صدیق باید گفت صادق به معنای راستگو و صدوق بالاتر از راستگویی را بیان می کند یعنی کسی که شیوه اش راستگویی است اما صدیق صیغه مبالغه است و به چه کسی می گویند که به قدری راست میگوید که هیچگاه دروغ و لو به اشتباه در وجود او و در تمام عمرش پیدا نمی شود.
این واژه برای انبیا و امامان و مومنین خاص به کار برده شده است در مورد جناب ابوذر معروف است که پیامبر (صلی الله علیه و آله )فرمودند: ما اظلت الخضراء و ما اقلت الغبراء علی ذی لهجة اصدق من أبی ذر. یعنی آسمان بر کسی سایه انداخت و زمین جزئی را برنداشته که از ابوذر راستگو تر باشد.در حالی که این مطلب را بیان می فرمودند دیدند که امیرالمومنین به آن طرف می آید پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمودند الا ان هذا الرجل المقدس فانه الصدیق الاکبر و الفاروق الاعظم .(2) یعنی این آقایی که به این سمت می آید اشاره به امیرالمومنین صدیق اکبر و فاروق اعظم است .واژه صدیق و هم چنین فاروق البته در موارد متعددی حضرت از این صفت برای علی (علیه السلام)استفاده کرده اند و علاوه بر صدیق لقب فاروق به معنای جدا کننده حق از باطل را نیز به آن حضرت نسبت داده اند از جمله این که حضرت فرمودند: هو فاروق هذه الأمة.(3)
حال به قضیه تحریف و بدنسازی می پردازیم.گروهی از عامه و اهل سنت در ذیل آیه شریفه: و کونوا مع الصادقین (4). گفته اند که منظور از صادقین ابوبکر و عمر است هستند در حالیکه علی(علیه السلام) در خطبه ای فرمودند من صدیق هستم و کسی بعد از من این صفت را نمی گوید مگر آدم دروغگو(5) و حضرت زهرا (سلام الله علیها) که خود طبق روایات شیعه صدیقه میباشند به ابوبکر نسبت که کذب و دروغگویی می دهند(6).
یا صفت فاروق را برای خلیفه دوم به کار برده‌اند یا اولین ایمان آورنده را که طبق تاریخ مسلم علی(علیه السلام)بوده است را به ابوبکر نیز نسبت داده و گفته اند که اولین ایمان آورنده از جوانان علی (علیه السلام)،از بانوان خدیجه(سلام الله علیها )و از میان سالان ابوبکر است(7). در حالی که طبری نقل میکند بیش از ابوبکر لااقل پنجاه نفر به پیامبر اسلام ایمان آورده بودند(8).
این یکی از حربه های اصلی دشمنان در حق شخصیت علی علیه السلام بوده است که نمونه هایی از آن را ذکر نمودیم و صدها نمونه دیگر در روایات و کتب تاریخ موجود است. اما حرف صریح آخر را که میتوان گفت ریشه موضوع سرقت و بدل سازی برای فضائل حضرت است را باید توجه داشت و آن سندی تاریخی است که ابن ابی الحدید اهل سنت در شرح نهج البلاغه خود آورده است که معاویه در بخشنامه ای مفصل به تمام مسؤلین آن روز حکومت پهناور اسلامی دستور میدهد تا نامه من به دست شما رسید مردم را فراخوانی کنید تا در فضائل صحابه و دو خلیفه اول روایت نمایند و هیچ حدیثی راجع به امیرالمومنین علی(علیه السلام) گفته نشده جز اینکه نقیض آن یک روایت و فضیلت برای صحابه درست کنید و در همین بخش نامه تهدید کرده هرکس یک فضیلت برای علی(علیه السلام) نقل کند ذمه ام از او برئ است‌. یعنی خونش هدر و اموال و ناموسش حرمت ندارد (9). اکنون شاید فضا روشن تر و قضیه آشکار تر شود ....

۱.علی اکبر، مهدی پور ، دشمن شناسی ، ص ۴۸۰
۲.الاصابة ، ج ۷، ص ۲۹۳
۳.معجم کبیر ، ج ۶ ص ۲۹۳
۴.توبه ، ۱۱۹
۵.سنن ابن ماجه ، ج ۱ ص ۴۴
۶.بلاغات النساء ، ص ۲۲
۷.فضائل الصحابة ، ج ۱ ص ۲۷۸
۸.طبری ، تاریخ طبری ، ج ۲ ص ۲۳۱
۹.ابن ابی الحدید ، شرح نهج البلاغه ، ج ۱۱ ص ۴۴





    کلمات کلیدی :

هم رسانی : تلگرام



نظرات

برای این مطلب نظری ثبت نشده