فهرست مطالب سایت

شب جمعه اول رمضان - 95

موضوع : برنامه مراقبت در ماه رمضان ١
تاریخ انتشار : 23 شهریور 1396


سخنران : حجت الاسلام و المسلمین علوی تهرانی
مکان : مسجد حضرت امیر (ع)


مداح : حاج حسن خلج



فایل تصویری برای این مطلب موجود نیست

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی خیر خلقه محمّد و علی عترته الطاهرین واللّعنُ الدّائم علی أعدائهم اجمعین من الآن إلی لقاء یوم الدّین آمین یا ربّ العالمین
ماه مبارک رمضان مرکب از 3 ویژگی، وجوب روزه، نزول قرآن، شب قدر است که حضرت رسول گرامی(ص) فرمودند:ماهی است که در آن به میهمانی خدا دعوت شده‌اید.
مهمانان خدا چه کسانی هستند؟
پیامبر اسلام(ص) می‌فرمایند: روز قیامت در محشر صدا می‌زنند مهمانان خدا کجا هستند؟ روزه‌دارها را می‌آورند. بر مرکب‌هایی از جنس نور سوار می‌کنند و بر سر آنها تاج بزرگی و کرامت می‌گذارند، و به طرف بهشت می‌برند.
کسانی که عمداً روزه نمی‌گیرند هرچند ماه مبارک رمضان را درک می‌کنند، قطعاً مهمان خدا نیستند. اما دیگرانی که نمی‌توانند به فضل خدا امیدوار باشند که از برکات ماه مبارک رمضان بهره ببرند. البته برکت و مغفرت و رحمت ماه رمضان برای همه است اما مهمانی برای همه نیست این مهمانی برای روزه‌داران است.
امام باقر(ع) فرمودند:کسی که بر شهر رمضان وارد شود، روز را به روزه و شب را به شب زنده‌داری بگذراند و از حرام الهی اجتناب کرده باشد بدون حساب و کتاب وارد بهشت می‌شود.
حضرت امیر(ع) روز اول ماه رمضان در خطبه‌ای فرمودند: ای روزه‌دار در کار خودت بیاندیش، تو در این ماه مهمان پروردگارت هستی. بیاندیش که شب و روزت را در این ماه چگونه می‌گذرانی؟ و چگونه مراقب هستی که تمام اعضاء و جوارحت دچار نافرمانی خدا نشود، دقت کن که روز غافل و شب خواب نباشی و ماه بگذرد و بارِ گناه همچنان بر دوش داشته باشی و زمان دادن اجر روزه‌داران تو از زیان‌کاران باشی، و زمانی که قرار است از کرامت مولایشان برخوردار باشند تو محروم باشی، و در آن هنگام که روزه‌داران همنشین خدا هستند تو رانده شده باشی.
روزه‌ای که ما را همنشین خدا کند، مراقبت لازم دارد.
پیامبر(ص) فرمودند: پایین‌ترین و آسان‌ترین چیزی که خداوند بر روزه‌داران واجب کرد، ترک خوردن و آشامیدن است.
کسانی که می‌خواهند مهمان خدا در ماه رمضان شوند باید دو نوع مراقبت داشته باشند؛ یک مراقبت قبل از ماه رمضان است و یک مراقبت هم در ماه رمضان است. به ما دستور داده‌اند، از ماه شعبان با چند عمل مراقبت ماه رمضانتان را آغاز کنید:
1. سه روز آخر ماه شعبان را باید روزه گرفت
امام صادق(ع) می‌فرمایند: اگر کسی سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگیرد و آن را به ماه رمضان وصل کند خداوند ثواب دو ماه روزه پی در پی برای او می‌نویسد.
اگر کسی توان دارد که نصف یا تمام ماه شعبان را روزه بگیرد این مراقبت ماه رمضان است.
2. انسان باید قبل از ماه رمضان حلال خوری داشته باشد.
رسول گرامی اسلام(ص) فرمودند: رزق حلال بخورید تا روزه‌ شما یک روزه‌ی تمام و کمال باشد.
همچنین می‌فرمایند: عبادت همراه با خوردن مال حرام مثل ساختن خانه‌ای بر روی آب یا شن‌های روان است.
در روایت دیگری فرموده‌اند: روز قیامت عده‌ای را می‌آورند که پرونده حسناتشان معادل کوه‌هاست که تمام آن حسنات یک مرتبه نابود می‌شود، بعد دستور می‌دهند این‌ها را در آتش جهنم بیندازید. اینها کسانی هستند که نماز می‌خواندند، روزه می‌گرفتند، شب زنده‌داری می‌کردند، اما در مواجهه با حرام از آن اجتناب نمی‌کردند.





    کلمات کلیدی :

هم رسانی : تلگرام



نظرات

برای این مطلب نظری ثبت نشده