فهرست مطالب سایت

ظهر عاشورا محرم الحرام - 95

موضوع : عوامل تغییر مردم کوفه - جلسه ١١
تاریخ انتشار : 25 شهریور 1396


سخنران : حجت الاسلام و المسلمین علوی تهرانی
مکان : مسجد حضرت امیر (ع)


مداح : حاج حسن خلج



فایل تصویری برای این مطلب موجود نیست

مهم‌ترین عاملی را که می‌توان در مردم کوفه جستجو کرد تحت عنوان عوامل جا زدن و این را از بیان حضرت سید الشهداء هم می‌توان به دست آورد، بغض و کینه‌ای بود که مردم کوفه نسبت به وجود نازنین حضرت علی ابن ابی طالب داشتند.
وقتی لشگریان بین امام و خیمه‌های امام حائل شدند حضرت بیان مبارکشان این بود یا وَیلَکُم وای بر شما، من زنده‌ام و می‌خواهید سراغ عترتم بروید؟ بعد سوال کردند: عَلی ما تُقاتِلُونی؟ عَلی حَقٍّ تَرَکتُه؟ اَم عَلی سُنَّهٍ غَیَّرتُها؟ اَم عَلی شَریعَهٍ بَدَّلتُها؟ بر چه اساسی دارید با من می‌جنگید؟ چطور شده است که فکر می‌کنید باید با من بجنگید؟ من حقی را ترک کرده‌ام؟ یا به خاطر شیوه‌ای که من آن را تغییر داده‌ام؟ من بیانی از بیانات پیغمبر را تغییر داده‌ام؟ حقی را جا به جا کرده‌ام؟ دین را دگرگون کرده‌ام؟ حرفی خلاف خدا و پیغمبر زده‌ام؟ برای چه چیزی من را مستحق کشته شدن می‌دانید؟ گفتند: بَل نُقاتِلُکَ بُغضاً مِنّا لِاَبیکَ وَ ما فَعَلَ بِاَشیاخِنا یَومَ بَدرٍ وَ حُنینٍ بلکه ما کینه پدرت علی را داریم. و آنچه که پدرت در صدر اسلام با بزرگان ما در جنگ بدر و حنین انجام داد.
دلاوری‌های علی در صدر اسلام، هم برای کسانی که در صدر اسلام بودند مورد حسادت بود و هم در سال شصت و یک بهانه‌ای برای کشتن حضرت سید الشهداء است.
تا این کلام منعقد شد در معرکه جنگ وجود نازنین حضرت سید الشهداء سرش را پایین انداختند و آنقدر برای پدر بزرگوارشان گریه کردند، آنقدر برای مظلومیت علی گریه کرد از خود بیخود شد. در آن میان یک نفر یک سنگی زد به پیشانی امام حسین خورد.
همه چیز محورِ علی است. سعادت در محوریت علی ابن ابی طالب است. برای کسانی که متمسک به او باشند. شقاوت در محوریت علی ابن ابی طالب است برای کسانی که رویگردان از علی باشند.
بغض علی را داشتند در حالیکه روایاتی را که ما داریم و از منابع دیگران هم نقل شده است در بر حذر داشتن ما نسبت به بغض علی ابن ابی طالب است. به ما گفته‌اند کینه علی را نداشته باشید. به چند تا از این روایات اشاره می‌کنم.
حدیث اول: در مستدرک الصحیحین از رسول خدا نقل شده است: یا عَلیُّ طُوبی لِمَن اَحَبَّکَ وَ صَدَّقَ فیکَ وَ وَیلٌ لِمَن اَبغَضَکَ وَ کَذَّبَ فیکَ ای علی! خوشا به حال کسی که تو را دوست دارد و تو را تصدیق می‌کند و وای به حال کسی که بغض تو را دارد و تو را تکذیب می‌کند.
حدیث دوم: اَلا اِنَّ جِبرِئیلَ خَبَّرنی عَنِ اللهِ تَعالی وَ یَقُولُ مَن عادی عَلِیّاً وَ لَم یَتَوَلَّه فَعَلَیهِ لَعنَتی وَ غَضَبی پیغمبر فرمودند جبرئیل از طرف خدا برای من خبر آورده است که خداوند می‌فرماید: اگر کسی با علی دشمنی کند و امامت علی را نداشته باشد لعنت منِ خدا و خشم منِ خدا بر او باد.
حدیث سوم: مَن اَحَبَّنی فَلیُحِبَّ عَلیّاً وَ مَن اَبَغَضَ عَلِیّاً فَقَد اَبغَضَنی وَ مَن اَبغَضَنی فَقَد اَبغَضَ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ مَن اَبغَضَ اللهَ اَدخَلَه النّارَ رسول خدا فرموده است: هر کسی می‌خواهد مرا دوست داشته باشد پس باید علی را دوست داشته باشیم.کسی که نسبت به علی بغض داشته باشد بغض من را دارد. و کسی که بغض مرا داشته باشد در واقع بغض خدا را دارد. و کسی که بغض خدا را داشته باشد بی‌تردید وارد جهنم می‌شود.
با این همه روایتی که خود آن‌ها شنیده‌اند بغض علی ابن ابی طالب را دارند
حدیث چهارم: رسول خدا فرمود: حُبُّ عَلیٍّ ایمانٌ وَ بُغضُه کُفرٌ ایمان، دوستی علی است و دشمنی کردن با علی کفر است.
حدیث پنجم: قالَ رَسُولُ اللهِ: یا عَلیُّ! مَن ماتَ وَ هُوَ یُبغِضُکَ ماتَ یَهُودیّاً اَو نَصرانیّاً کسی که بمیرد و دشمن تو باشد، به دین یهودیت مرده است و یا به دین مسیحیت مرده است. بستر ایمان محبت علی است.
در واقع با دشمنی کردن با علی اصلا مسلمان نبوده است.
حدیث ششم: قالَ رَسُولُ اللهِ اِنَّ النّارَ لَتَغیضُ وَ یَشتَدُّ زَفیرُها عَلی اَعداءِ عَلیٍّ وَ هُم فِی الدُّنیا قَبلَ اَن یَدخُلُوها آتش جهنم برای دشمنان علی برافروخته شده است و زبانه می‌کشد در حالی‌که دشمن علی در دنیا است ولی آتش او از همین الان مهیا است قبل از اینکه وارد جهنم بشوند.
بغض علی را الان هم دارند. فکر نکنید فقط اهل سنت هستند. ما شیعیانی داریم که نسبت به علی ابن ابی طالب به حسبِ این شیعه هستند که احکام فقهی آن‌ها بر اساس شیعه انجام می‌دهند ولی در حوزه اعتقادات خیلی علی را باور ندارند، خیلی علی را باور ندارند. فکر نکنید فقط مال آن‌ها است.





    کلمات کلیدی :

هم رسانی : تلگرام



نظرات

برای این مطلب نظری ثبت نشده