فهرست مطالب سایت

آداب ورود به ماه رمضان - جلسه ۱۰

موضوع : آداب ورود به ماه رمضان
تاریخ انتشار : 08 اسفند 1402


سخنران : استاد علوی تهرانی
مکان : مسجد حضرت امیر (ع)


مداح : حاج محمد رستمی



فایل تصویری برای این مطلب موجود نیست

  • آداب ورود به ماه رمضان  
  • گزیده جلسه دهم

  خداوند می‌فرماید فاصله‌ی ماه رمضان با سایر ماه‌ها مثل فاصله‌ی خدا با بقیه‌ی موجودات است. یعنی این ماه خیلی ظرفیت دارد که در آن خیلی اتفاقات خوب می‌تواند بیفتد.

 اوج ماه مبارک رمضان، لیالی قدر است. مهم‌ترین ویژگی شب قدر به حسب آیات قرآن اینست که همه‌ی مقدرات ما در این شب استوار می‌شود. در شب نیمه‌ی شعبان خواسته‌های خود را به خداوند عرضه می‌کنیم، در آن شب مقدرات ما تعیین می‌شود و در لیالی قدر مقدرات تقسیم می‌شود.

 در کتاب شریف کافی مرحوم کلینی این روایت را نقل می‌کند: اراده‌ی حضرت حق در تقدیر امور در شب قدر به خانه‌ی شما نازل می‌شود [یعنی به خانه‌ی امام زمان (عج) نازل می‌شود] و از آن خانه تعیین می‌شود.

حضرت امیر (ع) فرمودند: امور عالم با ما آغاز می‌گردد و به ما ختم می‌گردد. بوسیله‌ی ما آن‌چه را که خدا بخواهد ثبت می‌کند، آن‌چه را که بخواهد محو می‌کند. این آعاز و خاتمه امور در پیشگاه خداوند، در لوح محو و اثبات، ثبت و ضبط می‌شود. این لوح، امروز در اختیار حضرت حجت(عج) است.

 به همین دلیل است که امام عصر(عج) می‌فرمایند: انّا غَیرُ مُهمِلینَ بِأخبارِکُم وَ لا ناسینَ لِذِکرِکُم. ما اخبار شما را داریم و شما را فراموش نکرده‌ایم. ولی ما همیشه‌ واسطه‌های محسوس را در این عالم می‌بینیم و از عنایات نامحسوس ایشان غافل هستیم.

 به مفاتیح رجوع کنید و در طول ماه مبارک رمضان التزام پیدا کنید که خود را به امام زمان با ادعیه‌ای که هست متصل کنید. کسی به من گفت که بندگی این‌قدر سخت نیست، امام اگر یک جلوه کند همه چیز درست می‌شود. من هم قبول دارم و منکر آن نیستم. مثلا سیدالشهداء(ع) به زهیر یک جلوه کردند د او تغییر کرد. اما چه فرآیندی در زندگی زهیر بود که این جلوه حضرت رخ داد؟ بخاطر همین است که می‌گویم به یک سری از آداب ملتزم باشید. این آداب موجب می‌شود که در یکی از ایام الله، جذبه‌ی الهی شامل حال ما هم بشود. بدون عمل و سعی و تلاش، جذبه‌ای شامل حال من و شما نمی‌شود.

 برخی‌ از عوامل غفران الهی که باعث برطرف شدن اثر گناه می‌شود این موارد است:

۱. صدقه؛ پیامبر به اباذر فرمودند: صدقه، اثر گناه را از بین می‌برد.

۲. عیادت؛ رسول خدا فرمودند: کسی‌که از مریضی عیادت کند معادل است با هزار سال عمر که در آن به اندازه چشم بر هم زدنی معصیت نشده است.

۳. تحمل ناملایمات و سختی‌ها؛ یکی از این سختی‌ها، بیماری است. امام رضا(ع) فرمودند: بیماری برای مومن پاک شدن از گناه است.

۴. دفاع از برادر مومن؛ رسول خدا فرمودند: هرکسی از آبروی برادر مومنش دفاع کند، خداوند اثر گناه را از زندگی او از بین می‌برد.

۵. گواهی چهل مومن؛ وقتی می‌خواهند متوفی را تشییع کنند می‌گویند چهل نفر شهادت بدهند که هز او راضی هستند. این عمل، برای برزخ و قیامت تاثیر گذار است.

۶. تلاش برای درآمد حلال؛ رسول اکرم فرمودند: خوابِ بعد از تلاش برای کسب درآمد حلال، باعث از بین رفتن اثر گناه می‌شود.

۷. صله‌ی رحم؛ یعنی ارتباط با خویش و قوم به جهت حل مشکلات‌شان.

۸. بخشش دیگران؛

۹. دائم الوضو بودن؛ هرکسی وضویش را در غیر وقت نماز تجدید کند، خداوند اثر گناه او را برمی‌دارد.

۱۰. اشک از خوف و خشیت الهی؛

رسول خدا فرمودند: اگر کسی برای گناهانش اشک بریزد و از خدا طلب مغفرت کند، خدا همه‌ی گناهان او را می‌بخشد هرقدر که زیاد باشد، حتی اگر از عدد ستارگان آسمان یا از عدد قطره‌های باران بیش‌تر باشد.





    کلمات کلیدی :

هم رسانی : تلگرام



نظرات

برای این مطلب نظری ثبت نشده