فهرست مطالب سایت

شهادت حضرت زهرا (س) ، فاطمیه دوم 95

موضوع : عوامل گریز از دین - جلسه 01
تاریخ انتشار : 09 دی 1396


سخنران : حجت الاسلام و المسلمین علوی تهرانی
مکان : مسجد حضرت امیر (ع)


مداح : حاج محمود کریمی



فایل تصویری برای این مطلب موجود نیست

بسم الله الرحمن الرحیم

گزیده متن :

 از نظر رهبران آسمانی ما، دین آنقدر ارزش دارد که دستوراتی را برای حفظ و ثبات و سلامت دین به ما داده‌اند. حالا چطور می‌شود که عده‌ای از دین، گریزان می‌شوند؟

حضرت امیر ع می‌فرمایند: کسی که بر یکی از صفات خوب استوار و پابرجا باشد او را می‌پذیرم و به خاطر نداشتن دیگر صفات خوب از او می‌گذرم. اما دو خصلت دینداری و عقل اگر نباشد من نمی‌بخشم. به خاطر اینکه اگر دینداری نباشد، امنیت از بین می‌رود و اگر امنیت از بین برود، ترس است و زندگی با ترس، گوارا نیست. و اگر عقل نباشد، زندگی نیست. چراکه زندگی بدون عقل، مقایسه نمی‌شود مگر با اموات.

 حضرت در این روایت، دو نکته را بیان می‌کنند:

 ۱. اگر می‌خواهید به آرامش و سکون برسید، راهش تدیّن است نه قانون.

قانون برای انسان سکوت می‌آورد نه سکون . مانند مادری که فرزندش را از روی اجبار قانون به سربازی می‌فرستد. سکوت می‌کند ولی آرامش ندارد. نگران است که مبادا اتفاقی برای فرزندش بیافتد.

ولی تدیّن سکون و آرامش می‌آورد. مانند مادری که با آرامش و بدست خودش، فرزندش را به جبهه می‌فرستد. هر حادثه‌ای برای او پیش بیاید، امید دارد که فرزندش با اولیاء خدا محشور می‌شود.

 ۲. قانون نهایتا می‌تواند جلوی جرایم آشکار را بگیرد ولی با جرایم پنهان نمی‌تواند مقابله کند. ضمن آنکه قانون بازدارندگی کلی هم ندارد.

وقتی زلیخا، جناب یوسف را به خلوت دعوت کرد، می‌دانست که قانونِ حاکم اجازه انجام خواسته‌اش را نمی‌دهد. لذا خواست که در خلوت انجام دهد.

وقتی مسأله آشکار شد، بلافاصله خود را تبرئه و یوسف را متهم کرد. قانون نتوانست مانع زلیخا شود ولی دین، سبب پاکدامنی یوسف شد. این اهمیت دین است.

 روایاتی که در باب غیبت کبری آمده نشان می‌دهد که دینداری کار سختی است.

۱. امام کاظم ع می‌فرمایند، صاحب این امر(صاحب امر امامت و ولایت)، ناچار و ناگزیر از غیبت است. که آنقدر طول می‌کشد که قائلین به امامت او، از امامتش دست برمی‌دارند. این غیبت یک امتحان از ناحیه حضرت حق است که خلایق را بواسطه آن امتحان می‌کند.

۲. امام صادق ع می‌فرمایند، آگاه باشید! به خدا قسم حتما امام شما روزگار متعددی را غیبت خواهد داشت و شما (قائلین به امامت) مورد آزمایش قرار می‌گیرید. به جایی می‌رسد که عده‌ای می‌گویند او مرده است، در جنگ کشته شده است. عده‌ای برای او جلسه عزا می‌گیرند.

دینداری در دوره غیبت کبری سخت است. اساسا غیبت یک حقیقت است و ریزش نیروها در دوران غیبت یک واقعیت اجتناب ناپذیر است، و عده‌ای در دوران غیبت از دین خارج می‌شوند.

۳. از حضرت جواد ع  سؤال شد: ای پسر رسول خدا! چرا به ایشان (امام زمان) قائم می‌گویند؟

حضرت فرمودند: زیرا قیام می‌کند بعد از اینکه یاد او از بین می‌رود، و اکثر افرادی که به امامت ایشان قائل بوده‌اند از دین باز می‌گردند.

 دینداری در دوره غیبت کبری سخت است، چون انسان ناخودآگاه بی‌دین میشود. آدمی یا صبح را بر شریعت پیامبر شروع می‌کند و شب فرامی‌رسد در حالیکه از شریعت خارج شده است. و یا شب را در دینداری بوده ولی صبح از دین خارج شده است.

 قرآن در آیه ۲۴ سوره عبس می‌فرماید: انسان باید در غذایی که می‌خورد دقت کند؛ امام باقرع  در تفسیر این آیه فرمودند: منظور از طعام، آن علمی است که می‌خواهی به دست بیاوری. مراقب باش علم خود را از چه کسی می‌گیری. 

 امام ع می‌فرمایند: کسیکه دینش را از کتاب خدا و روایات پیامبر اسلام بگیرد، اگر کوهها جابجا شوند، دین او تغییری نمی‌کند. اما اگر کسی دینش را از زبان مردم گرفته باشد، مردمان دیگری دینش را از او می‌گیرند.

امام کاظم ع می‌فرمایند: وقتی که پنجمین فرزند از امام هفتم غیبت کرد، خدا را در دین خود مراقبت کنید. مراقب دین خود باشید. مراقب باشید تا کسی شما را از دین خویش خارج نکند. 

 رسول اکرم ص به حضرت علی ع فرمودند:

علی جان! در نوزدهم ماه رمضان می‌بینم که در محراب عبادت فرق تو شکافته می‌شود.

امیرالمؤمنین فقط یک سؤال کردند، عرض کردند: آیا در آن زمان دین من درسلامت است؟


شما می توانید pdf های ضمیمه این پست را از لینک زیر دانلود نمایید

عنوان : عوامل گریز از دین، جلسه 1




    کلمات کلیدی :

هم رسانی : تلگرام



نظرات

برای این مطلب نظری ثبت نشده