فهرست مطالب سایت

شرح دعای ابوحمزه ثمالی - فراز هفتم

موضوع : شرح دعای ابوحمزه ثمالی
تاریخ انتشار : 17 فروردین 1401



فایل تصویری برای این مطلب موجود نیست

«أَيْ رَبِّ جَلِّلْنِي بِسَتْرِك‏؛ ای خدای من، مرا با پرده پوشی ات عظمت و جلالت بده»
عین این فراز در دعای 31 صحیفه سجادیه نیز آمده است. این فراز درصدد بیان این نکته است که پرده پوشی خداوند متعال سبب جلالت و عظمت انسان می شود که اگر این نعمت خداوند متعال لحظه ای از بندگان دریغ شود، نفرت و رسوایی بین انسان ها پر می شود که به این مطلب حدیث شریف امیرالمومنین ع « لَوْ تَكَاشَفْتُمْ مَا تَدَافَنْتُم‏؛ اگر از راز هم آگاه مي شديد همديگر را به خاك نمى‏سپرديد»(امالی صدوق: ص446) اشاره دارد.
در زبان عربی الفاظ خاصی برای مخاطب قرار دادن یک چیز مورد استفاده قرار می گیرد که آنها را ادات ندا نامیده اند «ای» در زمره الفاظ ندا است که در فراز دیگر دعای ابوحمزه نیز استفاده شده است. «و بكرمك، أي ربّ أستفتح دعائي». این واژه در صورتی استفاده می شود که مخاطب نزدیک باشد. امام گویا به فرد نزدیک و به طور نجوا عرضه می دارد که با پرده پوشی ات مرا بزرگ گردان.
در متون دینی عواملی ذکر شده است که ستاریت خداوند را به دنبال دارند. در ادامه به برخی از آن عوامل اشاره می شود:
1- حفظ زبان:أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع فرمود:كسى كه زبانش را حفظ نمايد خداوند عيوب و زشتي‌هاى او را مي‌پوشاند.(بحارالانوار: ج68 ص283)
2- غضب نکردن: امام صادق ع فرمود: هر كه غضب خود را نگه دارد، خدا عيب او را بپوشاند.(کافی: ج2 ص303)
3- پرده پوشی مومنان: امام صادق ع فرمود: هر كس عيب مؤمنى را بپوشاند، خداوند هفتاد عيب از عيب‏هاى دنيا و آخرتش را مى‏پوشاند.(کتاب المومن: ص46)
در مقابل در متون دینی امور دیگری ذکر شده است که خداوند پرده پوشی خود را از انجام دهنده این امور برمی دارد که در ادامه به برخی از این امور اشاره می شود:
1- عیب جویی: پیامبر خدا ص فرمود: كسى كه براى عيب جوئى يا رسوايى برادر ايمانى خود قدم بردارد، با اولين گام در جهنم خواهد بود، و خداوند عيبهاى او را در نزد مردم آشكار ساخته و او را رسوا مى‏سازد.(ثواب الأعمال: ص288)
2- قهر مومنین از همدیگر: امام صادق ع فرمود: اگر فرد مسلمان از برادر دینی خود قهر و دوری کند، خداوند پرده پوشی خود را از او بر می دارد.(مشكاة الأنوار: ص103)
این احادیث نشانگر این مطلب است که در کنار دعا برای پرده پوشی خداوند، انسان باید به اموری ملتزم و از اموری دیگر دور باشد تا خداوند متعال پرده پوشی را در حق این بنده انجام دهد.
چکیده: یکی از اسباب جلالت و عظمت انسان ها، پرده پوشی خداوند می باشد که اگر این نعمت خداوند اگر شامل انسان نمی شد، انسان ها از هم تنفر پیدا می کردند در متون دینی عواملی برای جلب ستاریت خداوند بیان شده است.





    کلمات کلیدی :

هم رسانی : تلگرام



نظرات

برای این مطلب نظری ثبت نشده