فهرست مطالب سایت

هدیه دادن

موضوع : آداب غدیر
تاریخ انتشار : 25 تیر 1401



فایل تصویری برای این مطلب موجود نیست

هدیه دادن : ماندگار کردن شادی غدیر

امام رضا (علیه‌السلام) فرموده اند: «[یوم الغدیر] یَوْمُ الْحَبَاءِ وَ الْعَطِیَّةِ» «روز غدیر، روز بخشش و هدیه دادن است». (1)
در سیره امام حسن (علیه‌السلام) است که ایشان روز عید غدیر مهمانی می‌داد و شخص امام علی (علیه‌السلام) نیز در آن مراسم شرکت می‌کردند. نقل شده است که امام حسن (علیه‌السلام) روز عید غدیر در کوفه مهمانی بزرگی برپا می داشتند. امام علی (علیه‌السلام) با فرزندان و گروهی از پیروانش بعد از نماز برای شرکت در مجلس به منزل امام حسن (علیه‌السلام) می‌رفتند و پس از اتمام مهمانی امام حسن (علیه-السلام) هدایایی به مردم اعطا می فرمود. این حرکت امام حسن (علیه‌السلام) موجب شد مردم به روز عید غدیر عادت کنند.
فیاض طوسی گوید: روز عید غدیر محضر مبارک امام رضا (علیه‌السلام) رسیدم، حضرت جمعی از خواص را برای افطار نگه داشته بود، برای خانواده آن‌ها غذا، انواع هدیه و صله فرستاده بود، و به آنان لباس، انگشتر و کفش پوشانیده بود. (سر و وضع همه اطرافیان به دستور حضرت عوض شده بود.) «حَضَرْتُ مَجْلِسَ مَوْلَانَا عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا (علیه‌السلام) فِي يَوْمِ الْغَدِيرِ وَ بِحَضْرَتِهِ جَمَاعَةٌ مِنْ خَوَاصِّهِ قَدِ احْتَبَسَهُمْ عِنْدَهُ لِلْإِفْطَارِ مَعَهُ قَدْ قَدَّمَ إِلَى مَنَازِلِهِمْ الطَّعَامَ وَ الْبُرَّ وَ أَلْبَسَهُمُ الصِّلَاةَ وَ الْكِسْوَةَ حَتَّى الْخَوَاتِيمَ وَ النِّعَالَ» (2).
هدیه دادن و گرفتن با توجه به ضوابط شرعی کار پسندیده ای است و اثرات روانی خاصی مخصوصاً در کودکان و نوجوانان دارد و بهترین موقعیت هدیه دادن عید غدیر است. این کار نیک به دلیل زمان پر خیر و برکت غدیریه، اثرات، ثمرات، ماندگاری و برکت بیشتری پیدا خواهد کرد و این هدیه یادآور ولایت مولی الموحدین امیرالمومنین علی (علیه‌السلام) می‌گردد.

. سید ابن طاووس، اقبال الاعمال، ج1، ص464-465، تهران: دارالکتب الاسلامیه، 1409ق.
2. علامه مجلسی، بحارالانوار الجامعه لدرر اخبار الائمه الاطهار ع، ج 95، ص322، بیروت: دارالاحیاء التراث العربی، 1403ق.

 





    کلمات کلیدی :

هم رسانی : تلگرام



نظرات

برای این مطلب نظری ثبت نشده