فهرست مطالب سایت

سلوک معنوی اهل بیت (ع) - سیره معنوی شماره 5

موضوع : سلوک معنوی اهل بیت (ع)
تاریخ انتشار : 12 اردیبهشت 1401



فایل تصویری برای این مطلب موجود نیست

با مشکلات و سختیهای زندگی چه باید کرد؟


در پاسخ به این سوال مهم باید بگوییم که مشکلات انواع مختلفی دارد که برطرف کردن برخی از آنها به دست ماست و به آسانی و با اندکی فکر و تلاش می توان آنها را برطرف کرد و ما فقط باید راه حل مناسبش را پیدا کنیم و برطرف نمائیم.
اما برطرف کردن برخی از مشکلات و گرفتاریها به دست ما نیست یا بهتر بگوییم اصلا برخی از این گرفتاریها اسباب امتحان ما هستند و ما نمی توانیم از آنها فرار کنیم یا به راحتی برطرف کنیم تنها راه مواجهه با این مشکلات صبر است؛ صبر کلید گشایش است و با بی صبری کردن اجر و پاداش خود را ضایع می کنیم.
نکته مهم قابل توجه آن است که بدانیم این مشکلات فقط برای ما نیست و هر کسی به اندازه ظرفیت خود مشکلات خاص خود را دارند و این یک سنت الهی از ابتدای خلقت بوده و خواهد بود تا انسانها در مواجهه با این سختیها تربیت شوند.
یک بیت شعر منسوب به حضرت زهرا (سلام الله علیها) است که بعد از شهادت رسول خدا (صل الله و علیه و آله) و پدیدار شدن برخی جنایات و ظلم از طرف عده ای از اصحاب رسول خدا فرموده است: «مصیبت هایی به سر من آمد که اگر بر روز روشن وارد می شد آنها را مثل شب تیره و تار میکرد».
هم‌چنین در روایت نقل شده که امیرالمومنین (علیه السلام) میفرماید: روزی رسول خدا (صل الله و علیه و آله) من و فاطمه و حسن و حسین (علیهم السلام) را جمع کرد و فرمود که جبرئیل خبر آورده که شما بعد از من دچار مصیبت ها و گرفتاریهای شدید میشوید موضع شما در برابر این مصائب چیست؟
همگی بالاتفاق جواب دادند که صبر می کنیم. (1)
خداوند متعال برای این صبوریها هم وعده پاداش داده است و فرموده که به صابران و اجر و پاداش بی حساب خواهد داد (2).
حال با توجه به این مطالب که ذکر شد و این مطلب که الگوی ما در زندگی این بزرگواران هستند تکلیف ما هم در مواجهه با سختیها به خوبی روشن ‌می شود.

1. کافی، ج۱،ص ۲۸۲.
2. قرآن کریم، زمر، آیه ۱۰.





    کلمات کلیدی :

هم رسانی : تلگرام



نظرات

برای این مطلب نظری ثبت نشده