فهرست مطالب سایت

شرح دعای ابوحمزه ثمالی - فراز دوازدهم

موضوع : شرح دعای ابوحمزه ثمالی
تاریخ انتشار : 27 فروردین 1401



فایل تصویری برای این مطلب موجود نیست

عوامل بی توفیقی در عبادات
امام سجاد ع در فراز بسیار مهمی به خدا عرضه می دارد که هرگاه آماده نماز و مناجات می شود، سست می شود و حال عبادت از دست می رود و هرگاه به انسان های توبه‏کننده نزدیک گشته، گرفتاری حاصل شده و مانع از هم نشینی با انسان های صالح شده است در ادامه امام ع به یازده مساله اشاره می کند که احتمال دارد بی حالی در عبادات به خاطر این امور باشد که در ادامه این امور به عنوان عوامل بی توفیقی در عبادات ذکر می شود.
1- رانده شدن از درگاه خدا:سَیِّدِی لَعَلَّکَ عَنْ بَابِکَ طَرَدْتَنِی وَ عَنْ خِدْمَتِکَ نَحَّیْتَنِی؛ آقای من شاید مرا از درگاهت رانده ‏اى و از خدمتت عزل کردی.
2- سبک گرفتن حق خدا:أَوْ لَعَلَّکَ رَأَیْتَنِی مُسْتَخِفّا بِحَقِّکَ فَأَقْصَیْتَنِی؛ یا مرا دیده ‏اى که حقّت را سبک‏ مى ‏شمارم پس از پیشگاهت دورم ساختى.
3- اعراض خدا:أَوْ لَعَلَّکَ رَأَیْتَنِی مُعْرِضا عَنْکَ فَقَلَیْتَنِی؛ یا شاید مرا روى ‏گردانان از خودت مشاهده کردى پس مرا مورد خشم قرار دادى.
4- دروغ گفتن:أَوْ لَعَلَّکَ وَجَدْتَنِی فِی مَقَامِ الْکَاذِبِینَ فَرَفَضْتَنِی؛ یا شاید مرا در جایگاه دروغگویان یافتى، پس به دورم انداختى.
5- شکر نکردن:أَوْ لَعَلَّکَ رَأَیْتَنِی غَیْرَ شَاکِرٍ لِنَعْمَائِکَ فَحَرَمْتَنِی؛ یا شاید مرا نسبت به نعمتهایت ناسپاس دیدى، پس محرومم نمودى.
6- دوری از مجالس علما: أَوْ لَعَلَّکَ فَقَدْتَنِی مِنْ مَجَالِسِ الْعُلَمَاءِ فَخَذَلْتَنِی؛ یا شاید مرا از همنشینى با علما غایب یافتى، پس خوارم نمودى.
7- غفلت: أَوْ لَعَلَّکَ رَأَیْتَنِی فِی الْغَافِلِینَ فَمِنْ رَحْمَتِکَ آیَسْتَنِی؛ یا شاید مرا در گروه غافلان دیدى، پس از رحمتت‏ ناامیدم کردى.
8- دوستی با انسان های باطل:أَوْ لَعَلَّکَ رَأَیْتَنِی آلِفَ مَجَالِسِ الْبَطَّالِینَ فَبَیْنِی وَ بَیْنَهُمْ خَلَّیْتَنِی؛ یا شاید مرا انس یافته با مجالس بیکاره ‏ها دیدى. پس مرا به آنان وا گذاشتى.
9- از چشم خدا افتادن: أَوْ لَعَلَّکَ لَمْ تُحِبَّ أَنْ تَسْمَعَ دُعَائِی فَبَاعَدْتَنِی؛ یا شاید دوست نداشتى دعایم را بشنوى پس دورم کردی.
10- گناه:أَوْ لَعَلَّکَ بِجُرْمِی وَ جَرِیرَتِی کَافَیْتَنِی؛ یا شاید به خاطر جرم و جنایتم، کیفرم نمودى.
11- بی حیایی:أَوْ لَعَلَّکَ بِقِلَّةِ حَیَائِی مِنْکَ جَازَیْتَنِی؛ یا شاید براى کمى‏ حیایم از تو مجازاتم نمودى.
چکیده: امام سجاد ع در این فراز علل بی توفیقی در عبادات را بیان کرده است که دوری از مجالس علما، غفلت، بی حیایی، گناه، دوستی با انسان های باطل، شکر نکردن، دروغ گفتن و... از جمله این امور می باشد.

 





    کلمات کلیدی :

هم رسانی : تلگرام



نظرات

برای این مطلب نظری ثبت نشده