فهرست مطالب سایت

شرح دعای ابوحمزه ثمالی - فراز بیست و یکم

موضوع : شرح دعای ابوحمزه ثمالی
تاریخ انتشار : 12 اردیبهشت 1401



فایل تصویری برای این مطلب موجود نیست

«وَ ارْزُقْنا حَجَّ بَيْتِكَ؛ و زیارت خانه‌ات را روزی ما کن»«وَارْزُقْنِى حَجَّ بَيْتِكَ الْحَرامِ فِى عامِنا هٰذَا وَفِى كُلِّ عامٍ؛ و زیارت خانه‌ات را در این سال و در هر سال روزی من کن»«وَارْزُقْنِى حَجَّ بَيْتِكَ الْحَرامِ فِى عامِنا هٰذَا وَفِى كُلِّ عامٍ؛ و در این سال و هر سال زیارت خانه‌ات را نصیبم فرما»
با جستجو در دعای ابوحمزه روشن می شود که حداقل امام سجاد ع سه بار از خداوند متعال از خداوند متعال درخواست می کند که زیارت خانه خود را روزی کند.
نکته جالب اینکه در دعای چند خطی روزانه بعد از نماز واجب در ماه رمضان دو بار از خداوند متعال درخواست حج شده است «اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي حَجَّ بَيْتِكَ الْحَرَامِ فِي عَامِي هَذَا وَ فِي كُلِّ عَامٍ مَا أَبْقَيْتَنِي فِي يُسْرٍ مِنْكَ وَ عَافِيَةٍ وَ سَعَةِ رِزْقٍ وَ لَا تُخْلِنِي مِنْ تِلْكَ الْمَوَاقِفِ الْكَرِيمَةِ وَ الْمَشَاهِدِ الشَّرِيفَةِ ..... أَنْ تَكْتُبَنِي مِنْ حُجَّاجِ بَيْتِكَ الْحَرَامِ الْمَبْرُورِ حَجُّهُمُ الْمَشْكُورِ سَعْيُهُمُ الْمَغْفُورِ ذُنُوبُهُمُ الْمُكَفَّرِ عَنْهُمْ سَيِّئَاتُهُمْ...» که این مطلب نشانگر گوشه ای از عظمت فریضه حج می باشد.
در اهمیت حج همین بس که شهید این ماه امیرمومنان ع بعد از ضربت این ملجم در ضمن وصایایی به حج اشاره کرده است بخشی از این وصایا در نامه 47 نهج البلاغه آمده است که در این نامه درباره اهمیت حج می فرماید: «وَ اللَّهَ اللَّهَ فِي بَيْتِ رَبِّكُمْ لَا تُخَلُّوهُ مَا بَقِيتُمْ فَإِنَّهُ إِنْ تُرِكَ لَمْ تُنَاظَرُوا؛ خدا را خدا را درباره خانه پروردگارتان، تا وقتى هستيد آنجا را خالى مگذاريد، كه اگر خالى گذاشته شود از كيفر حق مهلت نيابيد» در حديثى از امام صادق ع نقل شده است که دين اسلام تا زمانی برپاست كه كعبه برپا باشد(كافى: ج 4 ص271).
اهمیت حج و تاثیر آن در زنده بودن دین اسلام حتی بر دشمنان اسلام نیز روشن شده است تا جائیکه در صدد از بین رفتن حج شده اند در این زمینه از گلادستون که يكى از سياستمداران انگليسى است نقل شده كه مى‌گويد مادام كه مسلمانان قرآن مى‌خوانند و طواف خانه خدا مى‌كنند و نام محمّد را هر صبح و شام بر مأذنه‌ها بر زبان مى‌رانند، نصرانيّت در خطر بزرگى است بر شما باد كه قرآن را بسوزانيد و كعبه را ويران كنيد و نام محمّد را از اذان محو سازيد(پيام امام امير المومنين(ع): ج10 ص279).
متاسفانه امروزه با بهانه های مختلفی برخی سعی می کنند که اهمیت حج کمرنگ دیده شود که حدیث زیر جواب مهمی به اینگونه بهانه هاست. يكى از ياران امام صادق ع به آن حضرت عرض كرد كسى با من درباره زيارت خانه خدا مشورت كرد در حالى كه از نظر مالى يا جسمى ضعيف‌الحال بود من به او گفتم حج بجا نياور! امام ع در جواب به فرمود «مَا أَخْلَقَكَ‌ أَنْ تَمْرَضَ سَنَةً چقدر سزاوار است كه به موجب گفتن اين سخن نادرست يك‌سال بيمار شوى» راوی می گوید همين‌گونه شد و من به خاطر همین مشورت نابجا يك ‌سال بيمار شدم(كافى: ج 4 ص271).
چکیده: در دعای ابوحمزه سه بار امام سجاد ع از خداوند درخواست انجام حج را می کند که نشانگر اهمیت فریضه حج است اهمیت حج وقتی بیشتر می شود که بدانیم حج در زمره آخرین وصایای امیرمومنان ع است و در دعای روزانه مختصر بعد از نماز واجب دوبار از خداوند متعال حج طلب شده است.





    کلمات کلیدی :

هم رسانی : تلگرام



نظرات

برای این مطلب نظری ثبت نشده