فهرست مطالب سایت

احادیث اخلاقی - حدیث شانزدهم

موضوع : احادیث اخلاقی
تاریخ انتشار : 05 اردیبهشت 1401



فایل تصویری برای این مطلب موجود نیست

در شب قدر چه بخواهیم؟

در حدیث داریم که از پیامبر اکرم صل الله علیه و اله پرسیدند در شب قدر چه بخواهیم؟ ایشان فرمودند: «عافیت بخواهید.»
عافیت به معنای صحت و ضد بیماری در روایات ما از شیرین ترین نعمت ها و در عین حال مجهول القدر ترین آن هاست به خاطر همین پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمودند: ﴿نِعْمَتَانِ مَکْفُورَتَانِ الْأَمْنُ وَ الْعَافِیَهُ﴾.۱ دو نعمت است که قدر آن دانسته نمیشود و پوشیده است. امنیت و سلامتی.
قدر و اندازه این دو نعمت شناخته نیست تا زمانی که خدایی ناکرده از دست برود. امام صادق عليه السلام: ﴿العافِيَةُ نِعمَةٌ خَفِيَّةٌ. إذا وُجِدَت نُسِيَت و إذا فُقِدَت ذُكِرَت﴾.۲ عافيت نعمتى پنهان (ناشناخته) است. هر گاه باشد، به دست فراموشى سپرده مى شود (كسى قدرش را نمى داند) و هر گاه نباشد، به ياد آورده مى شود.
اما باید توجه داشت عافیت معنای وسیع تری هم دارد تا جایی که در بعضی از روایات معنای عافیت را تا هفتاد مصداق و معنا گفته اند.
به خاطر همین حضرت پیامبر(صلى الله عليه و آله )دعا مى كردند و میفرمودند: ﴿أسألُكَ تَمامَ العافِيَةِ. ثُمَّ قالَ: تَمامُ العافِيَةِ: الفَوزُ بِالجَنَّةِ و النَّجاةُ مِنَ النّارِ﴾.۳ عافيت كامل عطايم فرما. سپس مى گفت: عافيت كامل همان رسيدن به بهشت است و رستن از آتش.
داشتن فرزند ناصالح ضد عافیت است، همسایه بد ضد عافیت است، قرض و گرفتاری ضد عافیت است، بی آبرویی ضد عافیت است، هر چیز بدی ضد عافیت است و در نهایت هیچ عافیتی بالاتر از بهشت و ایمنی از عذاب خدا نیست.پس در عافیت خواستن همه چیز هست."
بنابراین بهترین دعا برای خود و دیگران در شب های قدر طلب عافیت است. همه دعاها را به همراه عافیت بخواهید. این دعا را هر صبح وشام به فارسی یا عربی بگویید: "اللهم عافنا فی جمیع الامور".

۱.شیخ طوسی، امالی، ص ۶۰
۲.كتاب من لا يحضره الفقيه ج ۴
۳.سید ابن طاووس، مهج الدعوات ص ۲۱۲





    کلمات کلیدی :

هم رسانی : تلگرام



نظرات

برای این مطلب نظری ثبت نشده