فهرست مطالب سایت

شفای دلها، نکاتی از آیات قرآن - آیۀ پانزدهم

موضوع : شفای دلها، نکاتی از آیات قرآن
تاریخ انتشار : 05 اردیبهشت 1401



فایل تصویری برای این مطلب موجود نیست

برادران شیاطین

﴿إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كَانُوا إِخْوَانَ الشَّيَاطِينِ وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِرَبِّهِ كَفُورًا﴾ (اسراء: 27)
ترجمه) چرا كه تبذيركنندگان برادران شياطينند، و شيطان كفران (نعمتهاي) پروردگارش كرد.
برادران شیاطین
اگر از مردم نظر سنجی کنیم که به نظر شما کدام معصیت باعث می شود که انسان با آلوده شدن به آن گناه، در گروه"برادران شیاطین" قرار گیرد، شاید کم تر کسی پاسخش با این آیه قرآن تطابق داشته باشد. زیرا از نظر ما این گناهی که در این آیه بدان اشاره شده است، شاید خیلی قبیح نباشد ولی به گواه آیات کتاب خدا، در نزد خدای متعال بسیار قبح دارد.
"تبذیر" گناهی است که اگر انسان به آن آلوده شود از نظر قرآن جز برادران شیاطین به حساب می آید. " تبذير" در اصل از ماده" بذر" و به معنى پاشيدن دانه مى‏آيد، منتها اين كلمه مخصوص مواردى است كه انسان اموال خود را به صورت غير منطقى و فساد، مصرف مى‏كند، و معادل آن در فارسى امروز" ريخت‏وپاش" است.و به تعبير ديگر تبذير آنست كه مال در غير موردش مصرف شود هر چند كم باشد، و اگر در موردش صرف شود تبذير نيست هر چند زياد باشد.(1)
اما چرا از میان این همه گناه، چرا خداوند تبذیر کنندگان را برادران شیاطین نام نهاده است؟ در انتهای آیه به این سوال ما پاسخ داده شده است. چون تبذیرکنندگان، همانند شیطان در حال کفران نعمت های الهی هستند. شیطان آن همه نعمت الهی که خداوند در اختیار او قرار داده بود را تباه کرد و در جایی مصرف کرد که درست نبود. تبذیر کنندگان هم نعمت های الهی را تباه می کنند ودر غیر مورد قابل استفاده، مصرف می کنند. برای همین اگر مرتکبین سایر گناهان تحت امر شیاطین هستند، تبذیر کنندگان هم ردیف و همکار و هم مرتبه ی شیطانند و در عذاب جهنم نیز همنشین شیاطین خواهند بود.

(1) تفسير نمونه، ج‏12، ص: 86

 

 





    کلمات کلیدی :

هم رسانی : تلگرام



نظرات

برای این مطلب نظری ثبت نشده