فهرست مطالب سایت

شرح دعای ابوحمزه ثمالی - فراز هفدهم

موضوع : شرح دعای ابوحمزه ثمالی
تاریخ انتشار : 12 اردیبهشت 1401



فایل تصویری برای این مطلب موجود نیست

«اَسْئَلُكَ يا رَبِّ مِنَ الْخَيرِ كُلِّهِ ما عَلِمْتُ مِنْهُ وَما لَمْ اَعْلَمْ اَسْئَلُكَ؛ از تو خواهم پروردگارا هرچه خير و خوبي است چه آنچه مي‌دانم و چه آنچه را نمي‌دانم.»
یکی از اموری که شرع مقدس به آن دعوت می کند، بلند همتی است این مساله را در همه آموزه های شرع مخصوصا در زمینه دعا می توان یافت بدین توضیح که متون دینی به ما می آموزند که در مقام دعا به پیشگاه خداوند متعال به دستاوردهای بزرگی فکر کنیم طبق گزارش های نقل شده گاهی پیامبر خدا ص از بی همتی سائل دلخور می شدند برای نمونه از امام باقر ع نقل شده که رسول خدا ص در طائف مهمان مردى شد و آن مرد پذيرائى خوبى از رسول خدا ص)كرد. روزی محضر پیامبر خدا ص مشرف شد و گفت من از شما پذيرائى كردم. حضرت خوش آمد گفت و فرمود حاجتت را بخواه.
مرد طائفی دويست گوسفند همراه با چوپان خواست حضرت خواسته‏اش را اجابت کرد پس از آن به أصحاب فرمود چه ميشد كه اين مرد آن درخواستى را كه پيرزن بنى اسرائيلى از موسى ع كرد، از من ميكرد. اصحاب عرض كردند: پيرزن بنى اسرائيلى چه درخواستى از موسى كرد؟
فرمود: پيش از رفتن حضرت موسى ع از مصر به سرزمين شام خدا وحى فرمود: كه استخوان هاى يوسف را از مصر با خود ببر، موسى به دنبال انجام اين مأموريت به جستجوى جاى قبر يوسف افتاد پيرمردى گفت فقط فلان زن ميداند ولی پيرزن گفت جاى آن را نشان ندهم تا در قيامت و در بهشت با تو در يك درجه و يك جا باشم(كافي: ج‏8 ص155).
نظیر این مطلب دوباره از پیامبر خدا نقل شده که شنید شخصی بعد از نماز خود این گونه دعا می کند که «اللَّهُمَّ ارْحَمْنِي وَ مُحَمَّداً، وَ لَا تَرْحَمْ مَعَنَا أَحَدا؛ خدایا مرا و پیامبر ص را ببخش و غیر از ما به کسی رحم نکن» پیامبر ص به ایشان فرمودند رحمت واسعه الهی را بسیار محدود کردی(المجازات النبوية: ص359).
در این فراز از دعا امام سجاد ع می فهماند که گاهی انسان برخی از مصالح خود را نمی داند که در این صورت اینگونه دعا کند که خدایا از تو درخواست می کنم همه خیرات را، چه آن خیراتی که به آنها علم دارم و چه آن خیراتی که به آنها علم ندارم.
چکیده: بلند همتی در همه شئون زندگی از جمله در مقام دعا مطلوب خداوند متعال است و متون دینی مسلمانان را به بلند همتی در دعا دعوت کرده اند و گاه بزرگان دین دلخوری خود را از افرادی که همت بلندی را نداشته اند، ابراز کرده اند.

 





    کلمات کلیدی :

هم رسانی : تلگرام



نظرات

برای این مطلب نظری ثبت نشده