فهرست مطالب سایت

شرح دعای ابوحمزه ثمالی - فراز بیستم

موضوع : شرح دعای ابوحمزه ثمالی
تاریخ انتشار : 12 اردیبهشت 1401



فایل تصویری برای این مطلب موجود نیست

«يا ذَاالْجَلالِ وَالاْكْرامِ حَبِّبْ اِلَي لِقائَكَ وَاَحْبِبْ لِقآئي وَاجْعَلْ لي في لِقآئِكَ الرّاحَةَ وَالْفَرَجَ وَالْكَرامَةَ؛اي صاحب جلال و بزرگواري مرا دوستدار لقاي خويش كن و نيز لقاي مرا دوست بدار و در لقاي خود براي من آرامش و گشايش و كرامتي قرار ده.»
منظور از ملاقات خداوند، ملاقات با چشم ظاهری و حسى نیست همانطور که مردم همدیگر را ملاقات می کنند دیده شدن با چشم ظاهری از ویژگی های جسم است در حالیکه خداوند جسم نیست و همچنین رنگ و مکان ندارد که با چشم ظاهر دیده شود.
بعد از منتفی شدن ملاقات با چشم ظاهری می توان برای ملاقات خدا دو معنای مقبول ارائه کرد احتمال اول اینکه منظور از ملاقات خدا، مشاهده آثار قدرت او در صحنه قیامت و پاداشها و کیفرها و نعمتها و عذاب هاى او می باشد.
احتمال دوم اینکه منظور از ملاقات خدا، نوعی شهود باطنى و قلبى است، زیرا انسان گاه به جایى مى رسد که گویى خدا را با چشم دل در برابر خود مشاهده مى کند، به طورى که هیچگونه شک و تردیدى براى او باقى نمى ماند. این حالت ممکن است بر اثر پاکى و تقوا و عبادت و تهذیب نفس در این دنیا براى گروهى پیدا شود. موید این نوع از دیدار را از عبارتی از نهج البلاغه مى توان استفاده کرد. متن نهج البلاغه بدین صورت است است که یکى از یاران امیرمومنان ع به نام ذعلب یمانى از حضرت پرسید «هل رایت ربک؛ آیا خداى خود را دیده اى» حضرت در جواب فرمود آیا خدایى را که نبینم پرستش کنم؟ حضرت در توضیح دیدار خدا این گونه توضیح داد که «لا تدرکه العیون بمشاهدة العیان و لکن تدرکه القلوب بحقائق الایمان؛ چشمهاى ظاهر هرگز او را مشاهده نکنند، بلکه قلب ها به وسیله نور ایمان او را درک مى نمایند»(نهج البلاغه: خطبه179). ملاقات باطنى خداوند در روز قیامت جنبه عمومی و همگانی دارد زیرا آثار عظمت و قدرت خدا در آنجا آن چنان آشکار است که همه انسان ها ایمان مى آورند.
نکته مهم اینکه عموما مرگ وسیله ملاقات خداوند متعال می باشد و انسان ها در مواجهه با مرگ دو دسته اند دسته ای مثل شهداء به استقبال مرگ می روند ولی دسته ای دیگر به خاطر فراوانی گناه از مرگ هراس دارند امام سجاد ع در این فراز از خداوند درخواست می کند که مرگ را محبوب ایشان قرار دهد و خداوند متعال نیز از دیدار ایشان خرسند باشد.
چکیده: ملاقات با چشم ظاهری درباره خداوند متعال امکان ندارد زیرا این نوع از ملاقات از ویژگی های جسم است و خداوند جسم ندارد بلکه منظور از ملاقات خداوند، ملاقات آثار قدرت خداوند در روز قیامت و یا ملاقات قلبی خداوند است امام سجاد ع از خداوند در خواست می کند که ملاقاتش با خداوند، محبوب خودش و خداوند باشد.

 





    کلمات کلیدی :

هم رسانی : تلگرام



نظرات

برای این مطلب نظری ثبت نشده