فهرست مطالب سایت

احادیث اخلاقی - حدیث یازدهم

موضوع : احادیث اخلاقی
تاریخ انتشار : 25 فروردین 1401



فایل تصویری برای این مطلب موجود نیست

پاداش نماز اول وقت

عَنْ عَبْدِ الْعَظِیمِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْحَسَنِیِّ عَنْ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّد الهادی:
﴿لَمَّا کَلَّمَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مُوسَى بْنَ عِمْرَان‏: قَالَ إِلَهِی‏ فَمَا جَزَاءُ مَنْ صَلَّى الصَّلَوَاتِ لِوَقْتِهَا قَالَ أُعْطِیهِ سُؤْلَهُ وَ أُبِیحُهُ جَنَّتِی‏﴾ (1).
عبدالعظیم حسنی از امام هادی علیه السلام نقل می کند که:
حضرت موسی به خدا عرضه داشت…
خدایا! پاداش کسى که نمازها را اول وقت بخواند چیست؟
خداوند فرمود: [در دنیا] هرچه بخواهد به او می دهم و [ در آخرت] بهشتم را بر او مباح کنم.
در نوشتار قبل از اهمیت نماز اول وقت صحبت کردیم در این نوشتار به دو نتیجه مهم محافظت بر نماز اول وقت میپردازیم.
اولین اثر بر محافظت از نماز اول بر آورده شدن حاجات است که در این روایت شریف خدای متعال به موسی کلیم (علی نبینا و آله و علیه السلام) میفرماید من حاجت نماز خوان در اول وقت را میدهم.
همه ما در طول زندگی حاجات زیاد مادی و معنوی داریم و آرزوی بر آورده شدن آن ها را توسط خداوند داریم که نماز اول وقت از قوی ترین راه هاست.
از همین جهت آیت الله بهجت(ره) به نقل از استاد عرفان خود آیت الله قاضی(ره) نقل میکردند هر کس نماز اول وقت بخواند و به جایی که باید از لحاظ رشد معنوی برسد،نرسد مرا لعن نماید. (۲)
دومین مطلب که امام هادی علیه السلام فرمود خداوند به موسی کلیم در مورد نماز اول وقت وعده داده است وعده بهشت است که بهترین وعده و مهم ترین جایزه ای است که خدا به بنده خود عنایت می‌کند.
بهشتی که به فرمایش امیرالمؤمنین علیه السلام بهای جان و وجود ماست. حضرت می‌فرمایند: ﴿إنَّهُ لیسَ لأنْفُسِکُم ثَمَنٌ إلّا الجَنّةُ، فلا تَبیعو‌ها إلّا بِها﴾. (۳)
جان بهاى شما جز بهشت‏ نیست؛ پس آن را جز به بهشت مفروشید.
با توجه به مطالب ذکر شده، می توان در یک کلام گفت: «خیر دنیا و آخرت با نماز اول وقت قابل دسترس است.»
اما چه طور میشود که کسی که نماز اول وقت میخواند به این دو اجر بزرگ می‌رسد؟ این دو مطلب را با دو حدیث کوتاه رمز گشایی می‌نماییم.
حضرت صادق (علیه السلام) آمده است که فرمودند: "... بهترین ساعت های شب و روز، وقت های نماز است." سپس فرمودند: "چون ظهر می شود درهای آسمان گشوده شده و بادها می وزند و خداوند به خلق خود نگاه می کند. هر آینه من بسیار دوست دارم که در آن هنگام، عمل صالحی برای من بالا رود." آنگاه فرمودند: " برشما باد به دعا کردن بعد از نمازها، چرا که آن مستجاب می شود (۴).
حدیث دوم که معنای مباح بودن بهشت برای نماز اول وقت را روشن میکند از این قرار است: پیامبر اکرم (صل الله و علیه و آله) فرمودند: شیطان تازمانی که مؤمن بر نمازهای پنج گانه در وقت آن محافظت کند، پیوسته از او در هراس است؛ پس چون آنها را ضایع نمود بر وی جرأت پیدا کرده و را در گناهان بزرگ می اندازد. پس چون اول وقت نماز وقت مخصوص دعاست دعا به اجابت نزدیک است و چون کسی که نماز اول وقت میخواند شیطان از او در هراس است بنابراین قدرت گمراه کردن چنین بنده ای کم میشود بنابراین برای نمازگزاری که در اول وقت نمازش را بخواند دعای مستجاب و بهشت خدا وعده داده شده است.
۱. شیخ صدوق،امالی/ صفحه ۲۰۹
۲.پایان درس خارج معظم له
۳. علامه مجلسی بحار الأنوار ج ۷۱ص ۱۳
۴.وسائل الشیعة ج ۷ ص ۶۶

 





    کلمات کلیدی :

هم رسانی : تلگرام



نظرات

برای این مطلب نظری ثبت نشده