فهرست مطالب سایت

شفای دلها، نکاتی از آیات قرآن - آیۀ اول

تاریخ انتشار : 14 فروردین 1401



فایل تصویری برای این مطلب موجود نیست

خداوند متعال در آیه 85 سوره بقره چنین می­فرمایند:  

ثُمَّ أَنْتُمْ هَؤُلَاءِ تَقْتُلُونَ أَنْفُسَكُمْ وَتُخْرِجُونَ فَرِيقًا مِنْكُمْ مِنْ دِيَارِهِمْ تَظَاهَرُونَ عَلَيْهِمْ بِالْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَإِنْ يَأْتُوكُمْ أُسَارَى تُفَادُوهُمْ وَهُوَ مُحَرَّمٌ عَلَيْكُمْ إِخْرَاجُهُمْ أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتَابِ وَتَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَمَا جَزَاءُ مَنْ يَفْعَلُ ذَلِكَ مِنْكُمْ إِلَّا خِزْيٌ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يُرَدُّونَ إِلَى أَشَدِّ الْعَذَابِ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ 

ترجمه) اما اين شما هستيد كه يكديگر را به قتل مي‏رسانيد، و جمعي از خودتان را از سرزمينشان بيرون مي‏كنيد و در اين گناه و تجاوز به يكديگر كمك مي‏كنيد (و اينها همه نقض ‍ پيماني است كه با خدا بسته‏ ايد) ولي اگر بعضي از آنها به صورت اسيران نزد شما آيند فديه مي‏دهيد و آنها را آزاد ميسازيد! در حالي كه بيرون ساختن آنان بر شما حرام بود، آيا به بعضي از دستورات كتاب آسماني ايمان مي‏آوريد و به بعضي كافر مي‏شويد؟! براي كسي كه‏ اين عمل (تبعيض در ميان احكام و قوانين خدا) را انجام دهد جز رسوائي در اين جهان، و باز گشت به شديدترين عذابها در روز رستاخيز، چيز ديگري نخواهد بود، و خداوند از اعمال شما غافل نيست.

دین داری گزینشی آفت دین داری .

یکی از آفاتی که دینداری ما را تهدید می‌کند این است که ما بر اساس منافع خود به سراغ دین برویم و دستورات خدا را گزینش کنیم و به احکامی از دین که برای ما منفعت شخصی دارد عمل کنیم و قسمت‌هایی از دین که با منافع شخصی ما در تضاد است را رها کنیم.

خداوند در آیه‌ی ۸۵ سوره‌ی بقره به شدت از این نوع دینداری ابراز انزجار کرده و کسانی که اینگونه به سراغ دین بروند را به شدت تهدید می‌کند. شان نزول این آیه مربوط به این واقعه است که یهودیان بر خلاف دستور تورات به قتل و و غارت آواره کردن بی‌گناهان از خانه‌هایشان می‌پرداختند اما بعد از پایان جنگ می‌گفتند که به حکم تورات باید اسیران در ازای پرداخت پول (فدیه) آزاد شوند.

قرآن در توبیخ این عمل آنان می‌فرماید اگر دریافت پول برای آزاد کردن اسیر حکم تورات است، حرمت کشتن بی‌گناهان نیز حکم همان تورات است. چگونه است به حلال بودن دریافت فدیه در ازای آزادی اسیران که به نفعتان هست ایمان می‌آورید اما به حران بودن قتل و غارت که به ضررتان است کافر می‌شوید؟ در ادامه خداوند جزای اینگونه دینداری کردن را خواری در دنیا و آخرت و شدیدترین عذاب‌ها معرفی می‌کند.

پر واضح است که این تهدید مختص بنی اسرائیل نیست بلکه اگر امروزه ما مسلمانان نیز تبعیض گرانه به سراغ دین برویم و احکام الهی را بر اساس منافع و سلایق خودمان گزینش کنیم قطعاً خواری و ذلت، در دنیا و آخرت در انتظارمان خواهد بود.





    کلمات کلیدی :

هم رسانی : تلگرام



نظرات

برای این مطلب نظری ثبت نشده