فهرست مطالب سایت

احادیث اخلاقی - حدیث اول

تاریخ انتشار : 14 فروردین 1401



فایل تصویری برای این مطلب موجود نیست

فرصت طلایی

قال مولانا امیرالمؤمنین(علیه السلام) :

اِنتَهِزُوا فُرَصَ الخَيرِ ؛ فإنّها تَمُرُّ مَرَّ السَّحابِ .

 فرصتهاى خوب را دريابيد؛ زيرا فرصتها همچون ابر مى گذرند.(غرر الحكم ۲۵۰۱ )

آمده ماه صیام سنجق سلطان رسید.

ماه مبارک رمضان از ماه های مقدس در فرهنگ اسلام و در بین مسلمانان است که طبق احادیث رسیده از ائمه دین به ماه میهمانی خدا معروف است . در اینجا خیلی کوتاه و به صورت مقدمه به  خصوصیات این ماه شریف و مهمانی معنوی اشاره می‌کنیم تا هم به معنای حدیث نزدیک شویم و هم به مناسبت ایام به یکی از مهم ترین مصداق های  این حدیث عمل کنیم .

پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله ) در خطبه معروف به شعبانیه فرمودند : قدأقبل إلیکم شهر الله بالبرکة والرحمة.( خطبه شعبانیه )

 ماه با برکت به سوی شما می آید .

معنای برکت

برکت به معنای رشد و افزایش است و در اصطلاح دین به چیزی و یا کسی مبارک میگویند که باعث افزونی و رشد خیر و خوبی های مادی و معنوی باشد.

خدا در ماه رمضان یک مهمانی ترتیب داده که مبارک است . یعنی باعث رشد است. باعث افزونی است. هر غذای معنوی که دوست داشته باشید سر سفره این مهمانی پیدا میشود .همه چیز در این ماه و در حساب و کتاب خدا چند برابر است تا جایی که یک شب برابر با هزار میشود. رشد خود انسان هم با سرعت چند برابر اتفاق میافتد. همه چیز را گران میخرند و ارزان میفروشند . انفاسکم فیه عبادة . (خطبه شعبانیه) نفس مفتی عبادت است .خداوند رحمتش را در این مهمانی به حراج گذاشته است و بسیار ارزان میفروشد . حال سؤال این جاست کدام فرصت از ماه رمضان را میتوان پیدا کرد که لحظه لحظه آن یک فرصت آن هم به تعبیر علی علیه السلام یک فرصت خوب و خیر است. نکته لطیفی که حضرت این جا اشاره میکنند تشبیه فرصت سوخته به ابر است.

 اماچرا ابر؟

چرا که هیچ کس رفت و آمد ابر را به خاطر سرعت بالای آن و غفلتی که نسبت به آن دارد حس نمیکند.

وشاید چون ابر رفت دیگر بازگرد ندارد.

زود است صدای تکبیر نماز عید فطر به گوشمان برسد .

ان شا الله با عمل به این حدیث زیبا از مولایمان علی(علیه السلام ) از ثانیه های مهمانی خداوند استفاده کنیم و پاک از آن خارج شویم .

 





    کلمات کلیدی :

هم رسانی : تلگرام



نظرات

برای این مطلب نظری ثبت نشده