فهرست مطالب سایت

شرح دعای ابوحمزه ثمالی - فراز نوزدهم

موضوع : شرح دعای ابوحمزه ثمالی
تاریخ انتشار : 12 اردیبهشت 1401



فایل تصویری برای این مطلب موجود نیست

«اَسْئَلُكَ اللّهُمَّ مِنْ خَيرِ ما سَئَلَكَ مِنْهُ عِبادُكَ الصّالِحوُنَ؛ خدایا از تو می خواهم از بهترين چيزي كه بندگان شايسته‌ات می خواهند»
در این فراز امام سجاد ع دعای پر محتوایی را تعلیم می دهد که شامل دو نکته اساسی است اول اینکه انسان دعاهای بندگان صالح خدا را جستجو کند که آنها از خداوند چه چیزی طلب می کردند تا بقیه هم در طلب دنبال رو آنها باشند. دوم اینکه امام ع کیاست و زرنگی خاصی را یادآور می شود که خدایا از بین درخواست صالحان من بهترین درخواست از محضر تو را دارم.
در واقع امام سجاد ع در دعا دو مرحله تصفیه می کند اول درخواست غیر صالح ها را کنار می گذارد در مرحله بعد گل سرسبد دعاهای صالحان را از خداوند متعال درخواست دارد.
در قله بندگان صالح خداوند، ائمه اطهار ع می باشد که با جستجو در ادعیه ایشان می توان به درخواست های این دسته از صالحان پی برد. در ادامه به برخی از درخواست های ائمه س با کلیدواژه «أَسْأَلُكَ » اشاره می شود:
1- اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِحَقِّ هَذَا الشَّهْرِ، وَ بِحَقِّ مَنْ تَعَبَّدَ لَكَ فِيهِ مِنِ ابْتِدَائِهِ إِلَى وَقْتِ فَنَائِهِ......أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ أَهِّلْنَا فِيهِ لِمَا وَعَدْتَ أَوْلِيَاءَكَ مِنْ كَرَامَتِكَ؛ اى خداوند، به حق اين ماه (رمضان) و به حق آن كس كه از آغاز تا انجام اين ماه تو را بندگی کرده، بر محمد و خاندانش درود بفرست و ما را سزاوار كرامتى كن كه به دوستان خود وعده داده‏اى.(صحیفه سجادیه: دعای44).
2- پیامبر خدا ص به اميرالمؤمنين ع فرمودند يا على زمان سختی و شدّت این دعا را بگو «اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تُنْجِيَنِي مِنْ هَذَا الْغَمِّ؛ بار خدايا از تو به حق محمّد و آل محمّد درخواست دارم كه بر محمّد و آل محمّد درود بفرست و مرا از اين غم خلاصى بده»(مهج الدعوات: ص4).
3- دعائى كه در روز جنگ خيبر حضرت جبرئيل ع براى پيغمبر ص آورده است «اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ تَعْجِيلَ عَافِيَتِكَ وَ صَبْراً عَلَى بَلِيَّتِكَ وَ خُرُوجاً مِنَ الدُّنْيَا إِلَى رَحْمَتِكَ. خداوندا درخواست مى‏كنم از تو زود آمدن سلامتى از جانب تو را و صبر نمودن بر بلاى تو را و بيرون رفتن از دنيا را همراه رحمت تو(مهج الدعوات: ص73).
چکیده: امام سجاد ع تصفیه دو مرحله ای در دعا را تعلیم می دهد اولا دعاهای غیر صالح ها را کنار می گذارد و ثانیا در بین دعاهای صالحان، بهترینش را از خداوند درخواست دارد. جستجوی کلیدواژه «أَسْأَلُكَ» در بین دعاهای ائمه اطهار س ما را به مساله مد نظر امام سجاد ع رهنمون می سازد.





    کلمات کلیدی :

هم رسانی : تلگرام



نظرات

برای این مطلب نظری ثبت نشده