فهرست مطالب سایت

معیار مخالفین غدیر

موضوع : پیام غدیر
تاریخ انتشار : 25 تیر 1401



فایل تصویری برای این مطلب موجود نیست

بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ صلّ علی محمّد و آله الطیبین الطاهرین و العن أعدائهم أجمعین
پیام غدیر(4)
معیار مخالفین غدیر

وَسَأَلْتُ جَبْرَئیلَ أَنْ یَسْتَعْفِی لِی (السَّلامَ) عَنْ تَبْلیغِ ذالِکَ إِلیْکُمْ - أَیُّهَاالنّاسُ - لِعِلْمی بِقِلَّةِ الْمُتَّقینَ وَکَثْرَةِ الْمُنافِقینَ وَإِدغالِ اللّائمینَ وَ حِیَلِ الْمُسْتَهْزِئینَ بِالْإِسْلامِ، الَّذینَ وَصَفَهُمُ الله فی کِتابِهِ بِأَنَّهُمْ یَقُولُونَ بِأَلْسِنَتِهِمْ مالَیْسَ فی قُلوبِهِمْ، وَیَحْسَبُونَهُ هَیِّناً وَ هُوَ عِنْدَالله عَظیمٌ.
و من از جبرئیل درخواست کردم که از خداوند اجازه گرفته و مرا از این مأموریت معاف کند؛ زیرا کمی پرهیزگاران و زیادی منافقان و دسیسه‏گری ملامت‏گران و حیله‏های مسخره کنندگان اسلام را می‌دانم؛ همانانی که خداوند در کتاب خود در وصفشان فرموده است: «به زبان آن را می‌گویند که در دل‏هایشان نیست و آن را اندک و آسان می‌شمارند در حالی که نزد خداوند بس بزرگ است».

اوضاع جامعه اسلامی در روز غدیر
قبلاً اشاره شد که تعبیر(وَالله یَعْصِمُکَ مِنَ النّاسِ) در آیه شریفه حاکی از آن است که رسول گرامی اسلام در ابلاغ این دستور الهی، بیم و خطری را احساس می‏کند. در این بخش از خطبه، آن حضرت دلیل خوف خویش را به صراحت اعلام می‏کند: (لِعِلْمی بِقِلَّةِ الْمُتَّقینَ وَکَثْرَةِ الْمُنافِقینَ وَإِدغالِ اللّائمینَ وَ حِیَلِ الْمُسْتَهْزِئینَ بِالْإِسْلامِ)؛ ناهمگونی افراد جامعه اسلامی و وجود جهل و کینه و دسیسه‏گری و نیرنگ در میان آنان، زمینه را برای ابلاغ حقیقت نورانی غدیر با چالش جدّی مواجه ساخته است به طوری که رسول خدا درخواست معافیت از این ابلاغ این دستور را می‏کند! بی‏شک فراهم نبودن بسترهای فکری و فرهنگی می‏تواند اصیل‎ترین حقایق را منحرف ساخته و مانع از تأثیر آن در جامعه شود. به عنوان تشبیه می‏توان اینگونه مثال زد که نوشیدن آب زلال و گوارا نیازمند داشتن ظرفی پاک است. روشن است که ریختن آب زلال در ظرف آلوده نتیجه‏ای جز آلودگی آب نخواهد داشت. اعلان حقیقت غدیر در چنین بستری بیم آن را برای حضرت به وجود آورده است که ابلاغ این دستور موجب تباهی و عدم اثربخشی حقیقی آن در جامعه اسلامی شود. اما در چنین شرایطی رسول گرامی اسلام بنابر دستور الهی، با امت اسلامی اتمام حجّت کرده و مسیر نورانی ولایت را برای آنان ترسیم می‏کند و ابلاغ این دستور الهی را وظیفه هر یک از آحاد مسلمین معرّفی می‏کند تا با تبلیغ سینه به سینه اصل این حقیقت در بین طبقات مختلف جامعه اسلامی، زمینه تحریف یا انکار آن از بین برود. در اینجا می‏توان به وظیفه خطیر متّقین-که بنا بر فرموده رسول گرامی اسلام تعداد آنان اندک است- اشاره کرد که با دریافت کامل این پیام الهی و قرار گرفتن در جامعه‏ای با سطح افکار مختلف، وظیفه‏ای سنگین در تبیین این حقیقت نورانی دارند و باید در راستای ابلاغ حماسه غدیر، دست به جهاد تبیین بزنند.
معیار مخالفان غدیر
رسول گرامی اسلام شاخصه مخالفین غدیر را با بهره‏گیری از آیه 15 سوره مبارکه نور(1) اینگونه تبیین می‏کند: (یَقُولُونَ بِأَلْسِنَتِهِمْ مالَیْسَ فی قُلوبِهِمْ، وَیَحْسَبُونَهُ هَیِّناً وَ هُوَ عِنْدَالله عَظیمٌ) خصوصیّت این افراد تحریف حقایق است؛ امروز در غدیر زبان تبریک می‏گشایند در حالی که در دل کینه علی بن ابیطالب و اسلام را دارند. با وجود آنکه حق را دریافت کرده‏اند اما از پذیرش آن در عمل سرباز خواهند زد و برای همراهی توده مردم اقدام به تحریف واقعیّت و شایعه پراکنی در جامعه خواهند کرد همانگونه که در زمان رسول گرامی اسلام نیز با تحریف سخنان آن حضرت درصدد تضعیف جایگاه آن حضرت در بین مسلمانان بودند. این افراد کار خود را بسیار کوچک و ناچیز می‏پنداشتند(وَیَحْسَبُونَهُ هَیِّناً) اما خداوند متعال این کار را بزرگ می‏داند(وَ هُوَ عِنْدَالله عَظیمٌ) چون بهتان و افتراء به شخص اوّل جامعه اسلامی است و شيوع بهتان درباره آن حضرت در ميان مردم باعث مى‏شود كه ایشان در جامعه رسوا گشته و امر دعوت دينى‏اش تباه شود.

 

پی نوشت:
1. إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَ تَقُولُونَ بِأَفْواهِكُمْ ما لَيْسَ لَكُمْ بِهِ عِلْمٌ وَ تَحْسَبُونَهُ هَيِّناً وَ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظيمٌ(نور: 15) معناى آيه اين است كه شما بدون اينكه درباره آنچه شنيده‏ايد تحقيقى كنيد و علمى به دست آوريد، آن را پذيرفتيد و در آن ورود كرده، دهان به دهان منتشر ساختيد. شما اين‏ رفتار خود را كارى ساده پنداشتيد در حالی که نزد خدا كار عظيمى است؛ چون بهتان و افتراء است علاوه بر آنکه این کار بهتان به پيغمبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) است، چون شيوع بهتان درباره آن حضرت در ميان مردم باعث مى‏شود كه ایشان در جامعه رسوا گشته و امر دعوت دينى‏اش تباه شود.





    کلمات کلیدی :

هم رسانی : تلگرام



نظرات

برای این مطلب نظری ثبت نشده