فهرست مطالب سایت

فضائل امیرالمؤمنین (ع) در قرآن - فضیلت چهاردهم

موضوع : فضائل امیرالمؤمنین (ع) در قرآن
تاریخ انتشار : 05 اردیبهشت 1401



فایل تصویری برای این مطلب موجود نیست

هم نشین و برادر رسول خدا در بهشت

﴿وَنَزَعْنَا مَا فِي صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ إِخْوَانًا عَلَى سُرُرٍ مُتَقَابِلِينَ﴾: و آنچه از كينه [و شائبه ‏هاى نفسانى] در سينه‏ هاى آنان است بركنيم برادرانه بر تختهايى روبروى يكديگر نشسته‏ اند.
عرصه‌ی قیامت تجسم حقایقی است که در دنیا وجود داشته است. در آن روز نسبت‌های اعتباری که در این دنیا وجود داشته از بین می‌رود (۱) و نسبت‌های حقیقی باقی خواهد ماند. اگر در آن روز بهشتیان، برادرانه در بهشت هم‌نشین هم خواهند بود به این دلیل است که در این دنیا میان آنان رابطه‌ی برادری وجود داشته است. حال با این وجود چه کسی لیاقت آن را دارد که هم‌نشین رسول خدا در بهشت باشد؟ به طور قطع کسی که میان او و رسول خدا (صل الله و علیه و آله)، در این دنیا رابطه‌ی برادری برقرار بوده است. برای همین در ذیل این آیه چنین روایت کرده‌اند که:
عبدالله‌بن‌ابی‌اوقی گوید: ما در مسجد مدینه نشسته بودیم که رسول خدا (صل الله و علیه و آله) به مسجد آمد و فرمود: «من امروز حدیثی را برایتان بیان می‌کنم، شما آن را حفظ کرده و به ذهن خود بسپارید و به بعد از خودتان نیز منتقل کنید؛ خداوند از میان مخلوقاتش، افرادی را برای رسالت خویش برگزیده است، چنان که فرموده: خداوند از فرشتگان رسولانی برمی‌گزیند، و همچنین از مردم. (۲) و آنان را در بهشت جای داده است؛ و من امروز از میان شما کسی را که دوست می‌دارم برای خودم به‌عنوان برادر برمی‌گزینم و آن‌چنان که خداوند میان فرشتگان، برادری برقرار نمود من نیز میان شما برادری برقرار خواهم نمود». بعد از اینکه ایشان میان همه‌ی مسلمانان، برادری برقرار ساخت، علیّ‌بن‌ابی‌طالب (علیه السلام) عرض کرد: «هنگامی‌که میان همه‌ی اصحابت به‌جز من برادری برقرار ساختید، کمرم [از شدّت ناراحتی] خم شد و جانم درآمد! اگر این کار به‌خاطر آن است که از دست من ناراحتید، مرا بازخواست نماییدتا از من راضی شوید»؟! رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: «سوگند به خدایی که مرا به حقّ مبعوث نمود! تو نسبت به من همچون هارون (علیه السلام) نسبت به موسی (علیه السلام) هستی، جز اینکه بعد از من پیامبری نخواهد بود، و من [برادریِ] تو را برای خودم به تأخیر انداختم؛ من رسول خدا (صل الله و علیه و آله) هستم و تو برادر و وارث من هستی». … سپس در ادامه فرمود: «‌ای علی! تو در قصر من در بهشت همراه من خواهی بود، همراه دخترم فاطمه (سلام الله علیها) که در دنیا و آخرت همسر توست و تو رفیق من هستی». آنگاه رسول خدا (صل الله و علیه و آله) این آیه راتلاوت فرمود: إِخْواناً عَلی سُرُرٍ مُتَقابِلِینَ؛ (۳).

(۱) مومنون: ۱۰۱
(۲) حج: ۷۵
(۳) بحارالأنوار، ج۳۸، ص۳۴۵

 





    کلمات کلیدی :

هم رسانی : تلگرام



نظرات

برای این مطلب نظری ثبت نشده